torsdag, september 17, 2009

Om jag kunde drömma (bok 2005)


Författare: Stephenie Meyer
Originaltitel: Twilight
Originalspråk: Engelska
Översättare: Carina Jansson
Utgivningsår: 2005
Utgiven på svenska: 2006
Antal sidor: sv. 416, eng.434
Huvudkaraktärer: Bella, Edward
Utmärkelser: 1:a på bestsellerlista
Del i serie: Ingår i serien "The Twilight Saga"
Del 1: Om jag kunde drömma (twilight)
Del 2: När jag hör din röst (new moon)
Del 3: Ljudet av ditt hjärta (eclipse)
Del 4: Så länge vi båda andas (breaking dawn)


Trillians reflektion:
Läste boken Twiligt på svenska. Översatt till det töntiga namnet "Om jag kunde drömma". Man undrar ju vem det är som kommer på de töntiga svenska översättningarna. Bättre namn hade ju varit "Skymning". Ångrar att jag inte började läsa serien på engelska. För jag tror faktiskt att den skulle varit bättre på engelska. Nu känns den som en ungdomsroman. Taffligt översatt. Tror jag iaf som inte läst engelska boken. Men om man sålt en bok i 17 miljoner exemplar världen över så kan den ju inte vara lika dålig på engelska? Men jag gillar ändå historien på sitt sätt. Gillar ju vampyrer och kärlek.

Edit: Det är ju för bövelen en ungdomsroman. Snacka om att känna sig dum :-/ hehe.



Handling: "Tre saker var jag absolut övertygad om. Den första var att Edward var vampyr. Den andra var att det fanns en del av honom - och jag visste inte hur stark den delen kunde vara - som törstade efter mitt blod. Och den tredje var att jag var villkorslöst och ohjälpligt förälskad i honom. Isabella Swan flyttar till Forks, en liten regnig sovstad i Washington. Hon förväntar sig att hennes nya liv ska bli lika långtråkigt som staden själv. Men när hon träffar den gåtfulle och förföriske Edward Cullen tar hennes liv en oväntad och farlig vändning. Edward har länge lyckas hålla sin identitet som vampyr hemlig. Men nu går ingen säker, minst av allt Bella som är den person Edward håller mest av. Edward och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara. OM JAG KUNDE DRÖMMA är en intensivt sinnlig och utomordentligt spännade kärleksroman.



Källa: wikipedia,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar